Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden Mondzorg voor U

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle werkzaamheden welke door of namens “Mondzorg voor U” worden verricht.


Algemeen

  • Als een zorgverlener u behandelt, heeft u op grond van de WGBO (Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst) een geneeskundige behandelingsovereenkomst met hem of haar. U hoeft hiervoor geen contract of iets dergelijks te tekenen. In de WGBO staan allerlei rechten en plichten die bij (Artikelen 7:446 t/m 7:468 van het Burgerlijk Wetboek) deze geneeskundige behandelingsovereenkomst horen. Hier moeten de zorgverlener en u als patiënt zich aan houden.
  • Een zorgverlener heeft de plicht u te informeren over: uw huidige gezondheidstoestand en de vooruitzichten; de aard en het doel van het onderzoek en de behandeling; de te verwachten gevolgen van de risico’s van het onderzoek en de behandeling voor uw gezondheid.
  • De zorgverlener geeft de informatie over het onderzoek en de behandeling: aan de patiënt zelf als hij 16 jaar of ouder is; aan de patiënt en de ouders/verzorgers als de patiënt tussen de 12 en 16 jaar is; aan de (wettelijke) vertegenwoordiger (ouder, familie, gemachtigde, mentor) bij wilsonbekwaamheid (als iemand op grond van zijn leeftijd of verstandelijke vermogens niet zelf in staat is beslissingen te nemen).
  • Als patiënt heeft u onder andere het recht: op duidelijke informatie over uw gezondheidstoestand; om op basis van de informatie die u heeft gekregen van uw zorgverlener te beslissen of u toestemming geeft voor onderzoek of behandeling; op een second opinion (tweede mening) van een andere deskundige dan de behandelend zorgverlener; op inzage in uw medisch dossier.
  • U heeft ook een aantal plichten. U moet onder andere: de zorgverlener duidelijk en volledig informeren zodat hij u op een verantwoorde wijze kan onderzoeken en behandelen; zoveel mogelijk meewerken aan onderzoek en behandeling door de adviezen en voorschriften op te volgen die de zorgverlener u geeft.
  • De behandelaar van Mondzorg voor U is lid van de Nederlandse vereniging van Mondhygiënisten (NVM) en staat ingeschreven in het Kwaliteitsregister mondhygiënisten (KRM)


Privacy Verklaring

  • Mondzorg voor U hecht veel waarde aan de bescherming van persoonsgegevens. In dit privacybeleid willen we u op transparante wijze informeren over hoe binnen de praktijkvoering wordt omgegaan met persoonsgegevens en op welke wijze de bescherming wordt gewaarborgd. U kunt dit document vinden op onze website en en u kunt het schriftelijk opvragen.

Afspraken

  • Behandeling geschiedt uitsluitend op afspraak.
  • Afspraken kunt u telefonisch of per email annuleren op: info@mondzorgvooru.nl. Als u uw afspraak per e-email annuleert dient u van ons schriftelijk bevestiging te hebben gehad of dat uw annulering in goede orde is ontvangen.
  • Afspraken die niet uiterlijk 24 uur van tevoren worden geannuleerd, kunnen in rekening gebracht worden. Het kan voorkomen dat u onverwachts niet kunt of een keer ziek bent, maar komt het vaker voor dan kan er 50% van de kosten in rekening worden gebracht. Bij een 3e keer kan er 75% in rekening worden gebracht, en bij de 4e keer wordt u uitgeschreven als patiënt bij Mondzorg voor U.
  • Afspraken die op maandag gepland staan, dienen uiterlijk op vrijdag voor 12.00 uur geannuleerd te worden. Dit in verband met het evt. nog op kunnen vullen van de agenda op werkdagen.
  • Bij het maken van een eerste afspraak ontvangt u (bij voorkeur per e-mail) een afspraakbevestiging met daarbij de algemene voorwaarden en de privacy verklaring.
  • Indien de mondhygiënist verhinderd is (door bijv. ziekte) dan kan het voorkomen dat een behandeling wordt overgenomen door een collega. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan zullen wij met u een nieuwe afspraak maken.
  • Wij stellen het op prijs als er veranderingen zijn omtrent uw persoonlijke gegevens (verhuizing, andere naam, telefoonnummer, e-mailadres, etc.) u dit spoedig aan ons kenbaar maakt, zodat wij dit tijdig kunnen aanpassen. U bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de goede bereikbaarheid.

Tarieven

  • De tarieven voor de behandelingen worden jaarlijks vastgesteld door de NZA.
  • Mondzorg voor U behoudt zich het recht voor om deze tarieven tussentijds aan te passen.
  • Voor behandelingen boven €150,00 wordt een begroting opgesteld.

Vergoeding zorgverzekeraars

  • Een behandeling komt in veel gevallen alleen in aanmerking voor vergoeding door uw zorgverzekeraar indien u een aanvullende verzekering hebt afgesloten.
  • Mondzorg voor U heeft geen contracten met zorgverzekeraars afgesloten.
  • Mondzorg voor U kan in geen enkel geval uitspraken doen over vergoeding van de behandelingen. U dient zelf vooraf te informeren bij uw zorgverzekeraar of een behandeling door een vrijgevestigd mondhygiënist voor vergoeding in aanmerking komt.


Betaling

  • De nota wordt na de behandeling naar u gestuurd via de mail. Indien dit niet mogelijk is, dan kunnen wij deze ook per post naar u opsturen.
  • Facturen welke niet tijdig worden betaald, worden overgedragen aan een incassobureau.
  • Alle gerechtelijke en/of buitengerechtelijke kosten, die verband houden met het innen van de gedeclareerde bedragen voor behandeling of diensten geleverd door de praktijk, komen voor rekening van de patiënt.
  • Indien een factuur niet voldaan is, kan er geen nieuwe afspraak gemaakt worden of uw bestaande afspraak wordt door ons geannuleerd.


Gezondheidsvragenlijst

  • Bij het eerste bezoek (intake) wordt er een gezondheidsvragenlijst afgenomen. Indien deze lijst niet (volledig) is ingevuld kan geen behandeling plaatsvinden.
  • Het kan zijn dat er i.v.m. uw gezondheid speciale voorzorgsmaatregelen getroffen moeten worden t.a.v. de behandeling. Dit wordt dan met u besproken. Wij adviseren u dan ook om ons op de hoogte te houden van wijzigingen omtrent uw gezondheid/medicijnen.

Rapportage en informatie

  • De mondhygiënist stuurt op verzoek een rapportage brief naar uw behandelend tandarts. Indien u hier bezwaar tegen heeft dient u dit vooraf schriftelijk kenbaar te maken.
  • De mondhygiënist kan met uw toestemming gegevens opvragen bij derden (specialist, huisarts, tandarts, etc.).

Klachten

  • Klachten over de uitvoering van een behandelingsovereenkomst moeten binnen een redelijke termijn, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend.
  • Mondzorg voor U is aangesloten bij de Klachtregeling van NVM mondhygiënisten.
  • Indien u, om welke reden dan ook, klachten heeft over Mondzorg voor U wordt u in eerste instantie verzocht zich te wenden tot de behandelaar. Als we samen geen oplossing voor uw klacht kunnen vinden kunt u gebruik maken van de NVM klachtenregeling. U kunt dan uw klacht neerleggen bij de klachtenfunctionaris, een onafhankelijke adviseur.
  • Contactgegevens klachtenfunctionaris SKGE: Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg Postbus 8018, 5601 KA Eindhoven. Telefoonnummer: 088 – 022 9100.
  • De NVM heeft zich collectief aangesloten bij de stichting Garantiefonds Mondzorg. Als lid van het NVM kan Mondzorg voor U hiervan gebruik maken.
  • Het doel van de Stichting is de kwaliteit van de beroepsbeoefenaars in de mondzorg te verhogen en onder voorwaarden een garantie af te geven voor de kosten van een noodzakelijke herstelbehandeling. Beroepsbeoefenaars in de mondzorg onderscheiden zich door aan te geven in te staan voor de geleverde kwaliteit. Wanneer er toch een probleem is ontstaan tijdens of na de behandeling, wordt de consument niet belast met de rekening van een eventueel noodzakelijke herstelbehandeling.
  • Zijn wij niet bereikbaar voor (acute) pijnklachten dan kunt u contact opnemen bij uw tandarts of volg de aanwijzing op hun antwoordapparaat.